10 Fakta Pengaruh Ayah Terhadap Anak: Perspektif Psikologi

10 Fakta tentang Pengaruh Bapa terhadap Anak: Perspektif Psikologi

  1. Penelitian menunjukkan anak yang memiliki Ayah yang lebih dekat dengannya sewaktu kecil menunjukkan kurang tantrum, sedikit masalah kedisiplinan dan lebih popular dan disukai di sekolah.
  2. Dalam melatih anak berbicara, ayah lebih berpengaruh daripada ibu dalam membantu perkembangan bahasa anak karena ayah lebih banyak menggunakan perkataan (kosa kata) ketika bermain dan membacakan buku.
  3. Apabila ayah lebih banyak bermain secara kasar (rough and tumble play) dengan anak, akan mempengaruhi mereka supaya lebih berani mengambil risiko di masa depan.
  4. Anak yang mempunyai ayah yang memiliki perhatian pada masa transisi anak ke sekolah mempunyai hubungan yang lebih baik dengan guru dan rekan.
  5. Mereka juga mempunyai kemampuan sosial yang lebih baik.
  6. Satu fakta yang menarik juga ialah ayah yang sering bertanya perihal anak di sekolah bisa menghindarkan anak mendapat kemurungan.
  1. Remaja perempuan yang mempunyai ayah yang lebi hdekat dengannya menunjukkan risiko tingkah laku seksual serta seks pra-perkawnann yang lebih rendah.
  2. Sentuhan mesra seorang ayah terhadap anak perempuan mampu meningkatkan tahap keyakinan diri anak tersebut.
  3. Ayah yang terlibat dalam tukar lampin, mandi & suap makan anak di samping selalu bermain dengan anak mempunyai hubungan yang lebih rapat dengan anak berbanding ayaha yang hanya bermain dengan anak tanpa melibatkan diri dengan tukar lampin, mandi & suap makan.
  4. Anak perempuan yang dekat dengan ayah menunjukkan IQ yang lebih tinggi daripada anak perempuan yang tidak rapat dengan ayah.

Sumber:

Utas Twitter dari Akif Basri (@AkifBasri), Psikolog Klinik dari Malaysia. Tulis ulang dan penyesuaian bahasa dengan izin beliau

Tinggalkan Balasan