Khasanah Catatan Kaki atas Kitab Al-Kasysyaf

Tafsir Al-Kasyaf adalah kitab tafsir yang paling tinggi dalam tingkatan ilmu Balaghah dan Bahasa Arab. Bagi Zamakhsyari, bahasa Arab adalah ratu baginya, meskipun dia dilahirkan dengan bahasa Persia.

Tafsir Al-Kasyaf menjadi terkenal di kalangan umat Islam karena memiliki banyak syarh dan hasiyah atau catatan kami atas kitab ini meskipun penulisnya adalah seorang Muktazilah.

Catatan kaki dalam Kitab Al-Kasysyaf merupakan bagian yang sangat penting dalam memahami kitab tafsir ini. Dengan mempelajari catatan kaki, kita dapat menggali makna yang lebih dalam dari ayat-ayat Al-Qur’an dan memperkaya pemahaman kita tentang tafsir al-Quran.

Secara umum, khazanah “catatan kaki” Tafsir al-Kasysyaf dapat dikategorikan dalam tiga tipe berikut ini:

Pertama, Ditulis untuk membantah paham Muktazilah

Beberapa Hasyiah atau catatan kaki yang termasuk dalam kategori ini adalah:

Sabab al-Inkifaf ‘an Iqra’ al-Kashshaf karya al-Subki

Kitab Sabab al-Inkifaf ‘an Iqra’ al-Kashshaf (سبب الانكفاف عن إقراء الكشاف) ditulis oleh Taqi al-Din al-Subki (W. 756). Makna judul buku ini secara mudah adalah sebab-sebab kenapa aku berhenti dari mengajar al-Kashshaf.

al-Subki adalah seorang yang pakar di dalam Tafsir al-Quran & berfahaman Ash’ari, sudah tentulah jika mengajar tafsir ini beliau akan melalui beberapa penulisan al-Zamakshari yang bertentangan dengan pegangan beliau.

Al-Subki juga telah belajar serta membaca al-Kashshaf bersama gurunya, Syekh Allamuddin Abdul Karim bin Ali, yang dikenal dengan nama “al-Araqi”, seorang tokoh ulung pada kurun ke-7 Hijrah dan mengajar di Madrasah Mansuriyah di Kairo.

Ketika al-Subki masih seorang penuntut beliau telah melihat perdebatan antara gurunya dengan seorang lagi tokoh besar iaitu Ibn al-Munayyir (W. 683).

Perdebatan ini sangatlah signifikan kerana dikatakan Ibn al-Munayyir adalah tokoh pertama yang menyanggah al-Zamakhshari dan al-Kashshaf, manakala Ibn Bint al-‘Iraqi adalah orang yang pertama membela al-Zamakhshari dan al-Kashshaf.

Perdebatan ini sekaligus telah mengangkat al-Kashshaf sebagai sebuah rujukan utama di persada institut pengajian Islam pada ketika itu. Namun, pada penghujung karier, beliau tidak dapat lagi membendung perasaannya terhadap beberapa kepercayaan Mu’tazilah di dalam al-Kashshaf. Sehingga pernah diceritakan apabila seorang sahabatnya dari Madinah datang ke Kaherah telah meminta satu salinan Tafsir al-Kashshaf, beliau berdalih dan berat untuk memberikan Salinan tersebut. al-Subki secara jelas berkata niat beliau untuk belajar al-Kashshaf adalah untuk mengetahui isinya untuk di’bersihkan’ isi-isi Mu’tazilah, tetapi perkara yang sebaliknya telah berlaku.

Baca juga:   Mengenal Penggagas Metode Pakistani (Sabak, Sabki, Manzil) - Berdasarkan Penelitian Skripsi

Syeikh Muhammad Ulyan al-Marzuki

Beliua menulis dua kitab tentang al-Kasysyaf yaitu Hasyiyah Tafsir al-Kasyaf dan Masyahidah Inshaf ‘Ala syawahidil Kasyaf.

Kedua, Ditulis sebagai syarah dan takhrij hadis-hadis al-Kasyaf

Hasyiah kedua yang penting untuk diceritakan di sini ialah;

Nawahid al-Abkar wa Shawarid al-Afkar oleh al-Suyuti

Imam Jalal al-Din al-Suyuti (W. 911) menulis kitab Nawahid al-Abkar wa Shawarid al-Afkar, yang asalnya, Hasyiah ini telah ditulis untuk Tafsir al-Baydawi, yang mana Tafsir al-Baydawi juga sebenarnya adalah Hasyiah ke atas Tafsir al-Kashshaf. Ini bermaksud, secara teknikalnya al-Suyuti telah menulis satu Hasyiah untuk ke 2 tafsir, yaitu al-Kashshaf dan al-Baydawi.

Di dalam Nawahid ini al-Suyuti bertindak membela al-Kashshaf dari serangan yang telah dilontarkan oleh al-Bulqini, seorang tokoh yang telah belajar tafsir dengan Abu Hayyan al-Gharnati dan Abu al-Thana’ al-Isfahani.

AlBulqini yang terkenal di dalam bidang  al-Quran dan al-Sunnah telah melontar bahwa alKashshaf dipenuhi dengan hadis-hadis yang lemah, alSuyuti membalas semula dengan mengatakan bahawa al-Kashshaf adalah sebuah tafsir yang mengutamakan Nahu dan Balaghah sebagai metod utama.

Al-Suyuti menekankan lagi bahawa aspek Balaghah seperti al-Bayan dan al-Ma’ani inilah yang telah melonjakkan al-Kashshaf sebagai sebuah tafsir yang utama.

al-Kafi asy-Syafi fi Takhrij Ahadits al-Kasysyaf oleh Ibnu Hajar al-‘Asqalani

Komentar lain yang khusus berkaitan dengan hadis-hadis dan atsar-atsar yang terdapat dalam al-Kasysyaf, antara lain, Takhrij al-Ahadits wa al-Atsar al-Waqi‘ah fi Tafsir al-Kasysyaf li az-Zamakhsyari karya Abi Muhammad b. Yusuf b. Muhammad az-Zayla‘i.

Ada pula komentar khusus berkaitan dengan argumen-argumen syair yang dikutip oleh az-Zamakhsyari dalam al-Kasysyaf, seperti Masyahid al-Inshaf ‘ala Syawahid al-Kasysyaf yang ditulis oleh Muhammad ‘Ulyan al-Marzuqi asy-Syafi‘i.

Ketiga, Ditulis untuk membincang perihal Bahasa Arab dalam al-Kasyaf

Hasyiah yang ketiga pula telah ditulis oleh Abu al-Hinna’i Qinalizade (W. 979), al-Muhkamat al-‘Aliyah fil al-Abhath al-Radawiyah fi I’rab ba’di al-Āyi al-Quraniyyah (المحاكمات العلية في الأبحاث الرضوية في إعراب بعض الآي القرآنية)

Penulisan ini sangat menarik, kerana ianya adalah penulisan jawapan balas ke atas seorang lagi tokoh iaitu Badr al-Din al-Ghazzi, berkenaan permasaalahan dan hukum I’rab oleh al-Zamakshari dan pentarjihan di antara Abu Hayyan al-Gharnati dan al-Samin al-Halabi.

Ceritanya bermula apabila al-Ghazzi menulis sebuah Tafsir yang telah dinazamkan (ini adalah yang pertama di dalam sejarah!), dan telah disempurnakan penulisan dan pembacaan nya di sisi Maqam Nabi Yahya di Masjid Umawi, serta diperbincangkan 10 permasaalahan tentang I’rab,

Baca juga:   Mengenal Corak Tafsir Sufi

Qinalizade yang turut berada di dalam majlis tidak bersetuju dengan pendapat alGhazzi lantas mencabar beliau untuk menulis hujjah beliau, maka terhasillah Hasyiah alDur alThamin fi alMunaqasyah baina Abi Hayyan wa al-Samin. Lantas, Qinalizade membalas semula hujjah al-Ghazzi.

Di antara Hawasyi ke atas al-Kashshaf yang utama ialah:

(1) Hasyiah al-Tibi

Sharaf al-Din al-Tibi yang telah mengarang Futuh al-Ghayb fi al-Kashf ‘an Qina’ al-Ghayb yang merupakan sebuah Hasyiah kepada Tafsir al-Kashshaf dan Tafsir al-Kashf wa al-Bayan oleh al-Tha’labi. Ibn Hajar, al-Suyuti dan Qinalizade telah mengangkat dan memuji Hasyiah al-Tibi ini dan mengatakan ianya adalah Hasyiah yang paling lengkap ke atas al-Kashshaf.

Karya yang lazim disebut Hasyiyah ath-Thayyibi ‘ala al-Kasysyaf ini mengomentari kata demi kata atau kalimat demi kalimat yang tertera dalam al-Kasysyaf, persis seperti Hasyiyah ash-Shawi ‘ala al-Jalalayn. Hanya saja komentar ath-Thayyibi atas al-Kasysyaf lebih panjang, mirip Hasyiyah al-Qunawi ‘ala al-Baydhawi. Bila Hasyiyah yang disebut terakhir diterbitkan oleh Dar al-Kutub al-‘Ilmiyyah dalam 20 volume, maka Hasyiyah ath-Thayyibi diterbitkan oleh Ja’izah Dubay ad-Dawliyyah li al-Qur’an al-Karim dalam 17 volume.

2) Hasyiah al-Taftazani & Hasyiah al-Jurjani

Hasyiah al-Taftazani yang dikarang oleh Sa’d al-Din al-Taftazani merupakan Hasyiah yang paling terpenting dan merupakan rujukan utama ketika zaman pemerintah Uthmaniyah. Dan di sebalik Hasyiah ini ada kisah yang amat menarik dan juga telah menyumbang kepada kepesatan pembangunan intelektual Islam. Hasyiah ini telah ditulis kerana berlaku nya perdebatan di antar al-Taftazani dan al-Syarif al-Jurjani (yang juga menulis Hasyiah al-Kashshaf) berkenaan Syarah al-Zamakhshari ke atas ayat 5 surah al-Baqarah. Perdebatan ini berlaku di depan pemimpin pada ketika itu, Timur Lenk. Dipercayai al-Jurjani telah Berjaya menguasai perdebatan itu, dan akibat daripada itu al-Taftazani dilanda kesedihan yang amat sehingga ia membawa beliau kepada sakit yang membuatkan beliau meninggal.

Selain itu, ada juga ulama yang secara khusus mengomentari paham-paham Muktazilah yang tertuang dalam al-Kasysyaf. Yang paling terkenal dan dikaji di pesantren-pesantren karena sering kali dicetak bersamaan dengan al-Kasysyaf (diletakkan di bagian pinggir atau catatan kaki) ialah al-Intishaf karya Ahmad b. Muhammad atau yang masyhur dikenal dengan Ibn al-Munayyir, seorang ulama asal Alexandria, Mesir.

Belakangan, karya Ibn al-Munayyir ini dikaji ulang oleh Shalih b. Gharam al-Ghamidi dan dijadikan sebagai sumber primer bagi karyanya yang terdiri dari dua volume itu, al-Masa’il al-I‘tizaliyyah fi Tafsir al-Kasysyaf li az-Zamakhsyari fi Dhau’ Ma Warada fi Kitab al-Intishaf li Ibn al-Munayyir. Di samping Ibn al-Munayyir, Abu ‘Ali ‘Umar b. Muhammad as-Sakuni al-Maghribi juga menulis komentar serupa, dengan judul at-Tamyiz li ma Awda‘ahu az-Zamakhsyari min al-I‘tizal fi Tafsir al-Kitab al-‘Aziz.

Selain itu, ada juga khidmah kepada Tafsir az-Zamakhsyari lewat ringkasan. Catatan seperti ini berusaha menghilangkan paham-paham Muktazilah dalam Tafsir al-Kasysyaf, sembari menampilkan penafsiran-penafsiran az-Zamakhsyari dalam format yang lebih sederhana. Tujuannya jelas: agar kemanfaatan Tafsir al-Kasysyaf dapat diakses oleh semua kalangan, termasuk kaum awam dan para pelajar pemula.

Baca juga:   Menjaga Ilmu Lewat Menghafal

Ada beberapa ulama yang menulis “catatan kaki” jenis ini, di antaranya Muhammad b. ‘Ali al-Anshari, Nashiruddin al-Baydhawi dengan karyanya yang berjudul Anwar at-Tanzil, Quthbuddin asy-Syaqar dengan Taqrib at-Tafsir-nya yang kelak diberi komentar oleh al-Arzanjani, al-Mawla Majduddin atau yang lebih dikenal dengan sebutan Zadah al-Hanafi, al-Mawla ‘Abdul Awwal atau yang lebih dikenal Ummu Walad, dan ‘Ali ath-Thusi dengan Jawami‘ al-Jawami‘-nya.

Sebagai contoh, Anwar at-Tanzil karya al-Baydhawi atau yang lebih akrab disebut Tafsir al-Baydhawi. Berdasarkan keterangan yang ditulis oleh ‘Abdullah Mahmud dengan mengutip penjelasan Haji Khalifah, diketahui bahwa dalam Tafsir tersebut al-Baydhawi meringkas penafsiran-penafsiran az-Zamakhsyari khususnya yang berkaitan dengan i‘rab, ma‘ani dan bayan. Sedangkan yang berkaitan dengan hikmah dan  ilmu kalam, beliau kutip dari at-Tafsir al-Kabir karya Fakhruddin ar-Razi; dan yang berkenaan dengan isytiqaq, beliau kutip dari ar-Raghib al-Ashfahani.

Contoh lain, Taqrib at-Tafsir karya Quthbuddin asy-Syaqar. Adalah ‘Abdullah b. Sanad ar-Rahili yang menelaah manuskrip karya tersebut dan menjadikannya sebagai objek penelitian bagi tesisnya yang diajukan pada Kulliyyat al-Qur’an al-Karim wa ad-Dirasat al-Islamiyyah, Universitas Islam Madinah. Pada bagian mukadimah, ar-Rahili menggarisbawahi tiga hal penting berkenaan dengan metode penafsiran asy-Syaqar. Pertama, meringkas kalimat-kalimat az-Zamakhsyari yang tertuang dalam Kasysyaf-nya. Kedua, menghilangkan paham-paham Muktazilah secara total atau mengutip lalu mengkritiknya. Ketiga, menulis penjelasan-penjelasan tambahan yang tidak terdapat dalam al-Kasysyaf, baik berkenaan tentang analisis tafsir, nahwu, balaghah, maupun fikih.

Sumber

Share your love
Jumal Ahmad
Jumal Ahmad

Jumal Ahmad Ibnu Hanbal menyelesaikan pendidikan sarjana pada jurusan Pendidikan Agama Islam dan Magister Pengkajian Islam di SPS UIN Jakarta. Aktif di lembaga Islamic Character Development dan Aksi Peduli Bangsa.

Leave a Reply

Alamat email Anda tidak akan dipublikasikan. Ruas yang wajib ditandai *